A Föld nagyjából minden 15 millió évben ütközött aszteroidával

2021. október 21. 22:42

Jóval több aszteroidával ütközött 3,5-2,5 milliárd évvel ezelőtt a korai Föld, abban az időszakban a becsapódások száma tízszer több lehetett az eddig feltételezettnél – derítette ki egy nemzetközi kutatócsoport, amely szerint ez a magas ütközési szám lassította az oxigén felhalmozódását a légkörben.

2021. október 21. 22:42
null

A Nature Geoscience című tudományos folyóiratban ismertetett tanulmány szerzői ősi aszteroidamaradványokat vizsgáltak és modellezték becsapódásuk hatásait. Ezek az új modellek segítik a tudósokat abban, hogy pontosabban megértsék, mikor kezdett a bolygónk olyan Földdé válni, amilyennek ma ismerjük – olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

– mondta Nadja Drabon, a Harvard Egyetem föld és bolygótudományi kutatója. A magasabb becsapódási szám azt jelzi, hogy a bolygó nagyjából minden 15 millió évben ütközött aszteroidával.

A kutatók ősi bizonyítékokat, úgynevezett becsapódási gömböket elemeztek

Ezek akkor formálódtak, amikor egy nagy aszteroida vagy üstökös összeütközött a bolygóval. Az ütközésből felszabaduló energia a földkéreg kőzetét megolvasztotta és elpárologtatta. A megolvadt kőzet kicsiny gömbjei újra megszilárdultak, visszahullottak a Földre homokméretű részecskeként és visszaágyazódtak a földkéregbe. Ezeket az ősi jellemzőket nehéz megtalálni, mivel igen keskeny rétegeket formálnak a kőzetekben.

– magyarázta Drabon. Ezek az új becsapódási gömbrétegek növelték a korai Földdel való eddig ismert ütközések számát. Ez tette lehetővé, hogy a kutatók frissítsék az ütközési modelleket, és kiderítsék, hogy alábecsülték az aszteroidabecsapódások számát.

Modellezték azt, miként hatottak a becsapódások a légkörre

Azt találták, hogy egy kilenc kilométernél nagyobb égitesttel való ütközés halmozott hatása oxigéncsökkenést eredményez, mivel kivonja az oxigén többségét a légkörből. Megállapításuk egyezik azokkal a geológiai feljegyzésekkel, amelyek azt mutatják, hogy a légkör oxigénszintje változott ugyan, de viszonylag alacsony volt a korai archaikumban. A Föld felszínén található legrégebbi kőzetek nagy része az archaikumból (négymilliárd – két és félmilliárd évvel ezelőttről) származik. Ilyen kőzetek ismertek Grönlandról, a Kanadai-pajzsból, Nyugat-Ausztráliából és Dél-Afrikából. Az első kontinensek is az archaikum alatt alakultak ki.

(MTI)

Fotó: MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRA / MGA / Science Photo Library via AFP

Összesen 34 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2021. október 22. 21:33
1:16 - 1:22 az esélye, hogy egy 2010-ben felfedezett aszteroida 2095. szeptember ötödikén 23 óra 46 perckor világidő szerint eltalálja a Földet. Szerencsére "csak" 7 méteres, úgyhogy nem tud globális katasztrófát okozni. Jelenleg ez a legnagyobb ismert aszteroida becsapódás veszély. De vannak jóval nagyobb becsapódásra esélyes aszteroidák is csak kisebb eséllyel. A 370 méteres Apophis rendszeresen a Föld közelében halad el. Ha az egyszer nekijön a Földnek, akkor abból globális katasztrófa lesz. 2029. április 13-án 21 óra 46 perckor 31 600 kilométerre, közelebb mint a TV műsort szóró műholdak, száguld el a Föld mellett, így már szabad szemmel is látható lesz Európában és Afrikában és nyugat-Ázsiában. Az ismert emberi történelem alatt még nem fordult elő ilyen közeli ekkora aszteroida a Föld mellett.
2021. október 22. 21:04
De igaz. Számolni tudsz? Legnagyobb cápa 66 millió éve több mint 20 méter. Átlagos cápa 66 millió éve több mint 14 méter. Legeslegnagyobb cápa ma 12 méter. Legnagyobb krokodil akkor 12 méter Legnagyobb krokodil ma 7 méter Azt a szót ismered, hogy globális? Az aszteroida becsapódás következményei az EGÉSZ földre kiterjedtek éveken át. Akiket agyoncsapott az aszteroida ők rögtön elpusztultak, a többiek még szenvedtek pár évig az élhetetlenné váló GLOBÁLIS környezetben. Nem részletezem, mert ha bölcs lennél, akkor magad is tudnád, nekem meg amúgy sem hiszed el. Ha érdekel, akkor nézzél utána! Ha nem érdekel, akkor meg hagyjál békén!
Nyugati Ádám
2021. október 22. 18:51
Á dehogy. A hadiiparnak kell egy fedő sztori a több pénzért. Az aszteroida becsapódás erre a sok bizonytalanság miatt kiváló arra, hogy az embereket rávegyék valamire, amiből pénzt lehet csinálni, meg a németeket sok további, az eddigi energetikai hülyeségre rávenni. A CO2 és az atom hisztivel már eddig is sikeresen rontották iparuk versenyképességét. Az aszteroidák elleni védelmet majd a zöldek meg a szocdemek elkezdik forszírozni, az elhülyült kereszténydemokraták meg bólogatnak ehhez az orbitális hülyeséghez.
2021. október 22. 17:37
"A kötetlen oxigén a légkörben létfontosságú minden élőlény számára, amely légzéssel termel energiát." Az MTI-nél még sohasem láttak halat?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!