Meglepő ajánlattal állt elő Lázár János

2024. január 16. 14:40

Legalább 25 százalékos béremelési ajánlatot tett a MÁV-Volán csoport munkavállalóinak Lázár János építési és közlekedési miniszter a csoportszintű érdekegyeztető tanács keddi ülésén. A bérfejlesztés egy hároméves bérmegállapodás keretében valósulna meg.

2024. január 16. 14:40
null
Nagy Kristóf

Meglepte a vasutas és autóbuszos szakszervezeteket Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki a MÁV-Volánbusz csoport munkavállalónak 25 százalékos bérfejlesztésére tett javaslatot.

Ez az alapbéremelés három év alatt valósulna meg, vagyis a miniszter egy több éves bérmegállapodást javasol. 

Ennek részleteiről egyelőre nem tárgyaltak érdemben a felek, az azonban kiderült, hogy 2024-ben ez minden munkavállaló részére 70 ezer forintos bruttó alapbéremelést jelentene.

A vasutasok megfontolják a bérajánlatot

A vasutasok követelésével megegyezik a Lázár János által tett ajánlat, ugyanakkor az érdekképviseletek nem számítottak arra, hogy több évre állapodjanak meg a bérfejlesztésekről. 

A szakszervezetek nem utasították el a javaslatot, de átgondolják azt, ezért a bértárgyalások jövő héten folytatódnak. Várhatóan január 30-ig megszülethet a végleges megállapodás.

A MÁV-nál a munkavállalókat képviselő szakszervezetek tavaly decemberben 2024-re 15 százalékos, legalább 70 ezer forintos bérfejlesztést kértek a munkáltatótól. Ez azt jelenti, hogy a bruttó 460 ezer forintnál kevesebbet keresők arányaiban több mint 15 százalékos fizetésemelést kapnának, míg az 550 ezer forint feletti bérkategóriákban 15 százalék alatti korrekció valósulna meg.

Lesz újabb Volán sztrájk január végén? 

A Volánbusznál a decemberi munkabeszüntetést szervező szakszervezet, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) 25 százalékos béremelést követel 2024-re. Álláspontjuk szerint ezzel a bruttó keresetnövelés arra elegendő, hogy a magas infláció miatt ne szenvedjenek el reálértéken veszteséget a munkavállalók. Az már korábban nyilvánvalóvá vált, hogy ekkora mértékű béremelésre gyakorlatilag nincs lehetőség.

Ezt is ajánljuk a témában

A keddi tárgyalást követően Dobi István, a képviselet elnöke Facebook-bejegyzésében közölte, hogy a több éves bérmegállapodást nem támogat, azt elfogadni nem tudja és ezáltal, csak 2024. évre szóló bérfejlesztésben kötelezheti el magát. Arról, hogy megtartják-e a január végére tervezett újabb munkabeszüntetést, szerdán dönthet az érdekképviselet.

Tízéves program a vasút túléléséért

A bértárgyalások szorosan kapcsolódnak a MÁV-Volán csoport tízéves átalakítási programjához, amelyről már megszületett az elvi döntés, ugyanakkor a részletek nem ismertek. Ennek eredményeként a társaság a XXI. századnak megfelelő szolgáltatást tudná nyújtani. Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy a cég teljes megújítását is tartalmazó nagy ívű tervet milyen formában és milyen forrásból fogják finanszírozni. A vezérigazgató kijelentette, a tervezett megvalósításban számítanak a szakszervezetek véleményére, hiszen ők vannak a legközelebb a munkavállalókhoz, a modern vállalatot együtt tudják létrehozni.

A Mandiner szakszervezet körökből úgy értesült, egyelőre még semmilyen írásos anyagot sem kaptak a tízéves távlatban jelentősnek mondható átalakítási tervekről, ugyanakkor elismerik, nélkülözhetetlen egy ilyen program indítása. Több okból is szükség van hosszútávú megújítási programra. Egyrészt a munkavállalói állomány elöregedése miatt, mivel sokkal többen mennek nyugdíjba, mint amennyi új munkavállalót sikerül toborozni. Másrészt az infrastruktúra megújítása is nélkülözhetetlen, amely mind a vasúti infrastruktúrára, mind az adminisztratív területekre igaz.

Az elmúlt évtizedekben már több terv is született a legnagyobb állami közszolgáltató cég átalakítására, ugyanakkor ezek a kísérletek csak részben jártak sikerrel.

Nyitókép: MTVA/Jászai Csaba

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bagoly-29
2024. január 16. 18:44
Anyátok kínyját!
lájkbajnok
2024. január 16. 15:37
Két évig semmi, a választási évben emelés, a negyedik évben elinflálás. Ismerjük már az összes ócska trükkötöket, Lézer.
RasPutin
2024. január 16. 15:08
Az évi kb. 8%os béremelés.
billysparks
2024. január 16. 14:59
Volt már ilyen. Az 30%-os reálbércsökkenést okozott. Amikor 24% volt az infláció a vasút 5% béremelést adott, mert a három éves megállapodás szerint annyi járt. A vasút vezetése és Lázár is elvesztette már a hitelét.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!