Szépen, titokban köröket vertünk Ausztriára

2024. április 04. 08:19

Kenterbe vertük a szomszédunkat ebben a kategóriában!

2024. április 04. 08:19
Traffic jam in Seoul

Nyitókép: Alexander W Helin / Getty images

Hazánkban épült ki a térség legkiterjedtebb gyorsforgalmi úthálózata. Az autóút- és főútfejlesztések révén, az utóbbi évtizedekben a kormányok végre törlesztették régi adósságukat a vidék felé. Ennek azonban komoly ára is volt, hiszen például az M5-ös és az M6-os koncessziós építése során többletkiadásokra volt szükség – írta meg a Világgazdaság.

Közel hatvan évvel ezelőtt, 1965. április 1-jén adták át az első magyar autópálya-szakaszt, amely ma is az M1-es és M7-es, közös fővárosi bevezetőjét jelenti. Az autók száma az országban a hetvenes évektől kezdett el jelentős mértékben növekedni. Az egyre erősebb forgalmi terhelés inkább Budapestre koncentrálódott, míg vidéken sokkal inkább fokozatosan ment végbe a változás.

A rendszerváltásig kiépült az M5-ös Kecskemétig, az M3-as Füzesabonyig. Az M1-es Győrig, az M7-essel pedig a Balatonig terjedő autópálya épült ki, 

összesen mintegy 340 kilométeren. 

Azonban a nyugati országok sokkal nagyobb fejlesztéseket hajtottak végre ugyanebben az időszakban, ami jelentős versenyhátrányt okozott az országnak a rendszerváltást követően. A szocialista rendszer utolsó éveire Magyarország jelentős mértékben leszakadt fejlettségben Ausztriától. Az országon belül százezer lakosra vetítve mindössze két kilométernyi autópálya jutott, míg Ausztriában ugyanebben az időszakban ez a szám 18 kilométer volt. Innen kellett elrugaszkodni. Napjainkban Magyarország a térség legkiterjedtebb gyorsforgalmi úthálózatával rendelkezik.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2000-e évektől 2010-ig 555 kilométerről 1477 kilométerre nőtt az autópályák hossza Magyarországon.

Komoly fejlődés még komolyabb áron

Ugyan a kilencvenes években új fejezet kezdődött a hazai autópálya-építések terén, és 1996-ban elérte az országhatárt az első gyorsforgalmi utunk, az M1-es, és 1994-re kiépült az M0-s autóút pedig a teljes déli szektorban, a rendszerváltás követő évtized így sem hozott érdemi áttörést.

Ez főleg azért lehetett, mivel nem volt elég forrása az államnak, ezért egyedüli megoldásként a magántőke jöhetett szóba kérdés megoldásában, pontosabban a PPP-konstrukció.

Többnyire előnytelen szerződések születtek, amelyekkel ugyan megépült az M5-ös, majd később az M6-os autópálya, ugyanakkor ezek óriási károkat okoztak a költségvetésnek. 

Több száz milliárdot bukott az állam az 1994 és 2008 között megkötött sztrádakoncessziókon keresztül.

Az utóbbi két évtizedben hatalmas fejlődésen ment keresztül a magyar gyorsforgalmi úthálózat: 

  • az M5-ös autópálya másodikként a hazai gyorsforgalmik között, 2006-ban érte el Röszkét és a szerb–magyar határt,
  • az M3-as autópálya Nyíregyházát kötötte be a hazai hálózatba 2007-ben,
  • az M8-as autópálya rövid szakasza szintén 2007-ben épült ki a dunaújvárosi híddal,
  • az M7-es autópálya 2008-ban csatlakozott az országhatárhoz Letenyénél,
  • az M0-s autóút keleti és északi szektora szintén 2008-ra készült el,
  • az M30-as 2004-ben érte el Miskolcot,
  • az M6-os és M60-as autópályák pedig Pécset is rákapcsolták az országos hálózatra 2010-ben.

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 141 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-76
2024. április 28. 00:14
🍓 ️ ­­­A­ ­­­d­ö­g­­­ö­­s­ ­l­­­á­n­­y­­­o­­­k­­­ ­­­v­á­r­­n­a­k­­­ ­r­­á­­­d­­­ 👉 𝗪­­𝗪­­­𝗪­.­­𝗖­­­𝗨­­­𝗠𝟰­­.­­𝗙­­­𝗨­­𝗡
Reszelő Aladár
2024. április 05. 10:07
Alakul már a hálózat, ami jelenleg Budapestet köti össze az összes várossal. Hálózat viszont csak akkor lesz, he ezek között az utak között az ország minden csücskében lesz átjárás. Kell az M9-es, kell a Komárom-Fehérvár-Dunaújváros-Kecskemét-Szolnok-Eger nagyelkerülő és be kellene fejezni végre az M0-t is. Egy Magyarország méretű országnak illene évi átlag 50-100km gyorsforgalmi utat építeni, már csak építőipar és a benne dolgozók miatt is.
mnmn
2024. április 04. 14:32
Az utak hosszáról minőségéről, állapotáról talán inkább hallgatni kéne! Összességében egy szóval lehetne minősíteni, sz*rok.
Átoperált Kiscsoportos
2024. április 04. 12:30 Szerkesztve
A Pedocigányszopók a magyar utakkal dicsekszenek ... :)))))))) ... nálunk még a légifolyosók is kátyúsak. Ha eléritek Brüsszelt, ne felejtsetek el harcolni! ... most nem csak lopni mentetek!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!