A Fidesz körhintája

2013. május 02. 10:46

A kormánytöbbség által ezen a héten (mindenféle előzetes egyeztetés nélkül, épp a trafikbotrány hevében) elfogadott új jogszabály olyan kitételeket tartalmaz, amelyek korlátozni fogják az állam által kezelt adatokhoz való hozzáférést.

2013. május 02. 10:46
Pethő András
Komment.hu

„A botrányokra az egyik kedvenc egyetemi professzoromnak, a nyomozó újságírás történetét tanító Mark Feldsteinnek az az elmélete, hogy ez valójában egy soha meg nem álló körforgás. Az óráinkon a vásári körhinta metaforáját használta, ez volt ugyanis a címe egy legendás nyomozó újságírói rovatnak (Washington Merry-Go-Round, vagyis Washingtoni körhinta), amely több száz újságban jelent meg a múlt század közepén és második felében. A rovatot sokáig egy Jack Anderson nevű újságíró vezette, aki minden rendelkezésre álló információ szerint egy rendkívül idegesítő és ellenszenves figura lehetett. Pökhendi volt, semmibe vette a legelemibb újságírói etikai szabályokat, és időnként ő maga is korrumpálódott.

Ugyanakkor komoly szolgálatot tett azzal, hogy leleplezett számos korrupt politikust, és feltárt indokolatlanul titokként kezelt kormányzati döntéseket. Ezzel kulcsszereplőjévé vált annak a körforgásnak, amelynek a lényege az, hogy először megtörténik a visszaélés, majd feltárja az újságíró, ami elvezet valamiféle reformhoz, hogy aztán a megtisztulást egy újabb hasonló botrány kövesse.

Ez fárasztó és kiábrándító folyamatnak tűnhet, de valójában nélkülözhetetlen eleme az egészségesen működő demokráciáknak, amelyek talán soha nem lesznek képesek eljutni a tökéletes tisztaság állapotába, de legalább megvan a lehetőségük az állandó javulásra. Ezért fontos, hogy ez a körhinta ne álljon le, és ugyan Magyarországon eleve soha nem is forgott olyan gördülékenyen, mint például az Egyesült Államokban, egy friss törvénymódosítás még tovább fogja lassítani. A kormánytöbbség által ezen a héten (mindenféle előzetes egyeztetés nélkül, épp a trafikbotrány hevében) elfogadott új jogszabály olyan kitételeket tartalmaz, amelyek korlátozni fogják az állam által kezelt adatokhoz való hozzáférést, és megnehezítik azt, hogy újságírók, civil szervezetek vagy egyszerű állampolgárok feltárják a visszaéléseket.

A törvényt megszavazó képviselők ugyanakkor csak egy dolgot felejtenek el. Attól, hogy megakasztják a körforgást, nem a mocsok lesz kisebb, csupán a megtisztulás folyamata lassul le.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agricola
2013. május 03. 20:19
Nem mindenkinek az esze kereke jár olyan keskeny vágányon, mint Pethő Andrásé. Írja: „ nélkülözhetetlen eleme az egészségesen működő demokráciáknak, amelyek talán soha nem lesznek képesek eljutni a tökéletes tisztaság állapotába, de legalább megvan a lehetőségük az állandó javulásra.” Vannak adatok, amelyek nyilvánosságra hozatala bűnnek számít még a demokrácia őshazájában az Egyesült Államokban is. Megbéníthatja az intézmények működését, ha rosszindulatú alakok úgy ugráltathatják az intézményeket, mintha csicskásaik lennének. Világbotrányt emlegetnek a biztonságpolitikai szakértők. A WikiLeaks oknyomozó portál 250 ezer oldalnyi titkosított dokumentumhoz jutott. Assange a felelősségrevonás elől bujdokol. Manning (a kiszivárogtató) két és fél éve „a kalitkában”, van. („Bradley Manninget, aki több százezer titkos dokumentumot szivárogtathatott ki a WikiLeaksnek, kalitkában tartják, ottan) . Az ügyben akár vádalku is születhet: a hírszerzés egykori tagja 22 vádpontból hétben bűnösnek vallhatja magát, így életfogytiglan helyett „csak” 16 évet kapna. Ha annyira üdvözítő lenne a korlátokat nem ismerő információszabadság, akkor miért üldögél börtönben Manning? Nem csak Manningnak lehetnek szempontjai, hanem sok olyan embernek is, akik súlyos veszélybe kerülhetnek Manning áldásosnak nem nevezhető tevékenységének eredményeképpen!
brabant89
2013. május 03. 14:14
Az előbb a Wikileaks-szel jöttél, az nem jött be, most más mellébeszéléssel próbálkozol. "Kérdés, hogy az anarchisták mit minősítenek közérdekűnek?" Olvastad valahol az anarchisták kifejezést, és most mint a gyerek, aki tanult egy új szót orrba-szájba használod? Törvény határozza meg, mi minősül közérdekű adatnak. Berecskereki (leánykori nevén julianus) számomra nem hivatkozási alap. Van amikor egyetértek vele, de általában nem szoktunk szót érteni egymással.
Agricola
2013. május 03. 14:13
Írod: "A most meghozott törvény nem a titkosított dokumentumokra, hanem a közérdekű adatszolgáltatásra vonatkozik." Kérdés, hogy az anarchisták mit minősítenek közérdekűnek? Megbéníthatja az intézmények működését, ha rosszindulatú alakok úgy ugráltathatják az intézményeket, mintha csicskásaik lennének és bármiféle "az állam által kezelt adatokhoz hozzáférhetnének. Az anarchia nem azonos a működőképes demokráciával! " az olyan visszaélésszerű, akár bizonylati szintű adatigénylés, melynek keretében az igénylő általánosságban kér mindenféle adatot, amelynek teljesítése az adatkezelő működését jelentős mértékben és hosszú időre akadályozná, nem teljesíthető." (Berecskereki 2013. május 1. 14:10, Mandiner remekül rámutat az információszabadság hófehér jelmezében sétálgató szuper-demokraták motivációinak piszkos voltára, arra, hogy tulajdonképpen gyűlöletfröcsögésről van szó, amely ha sikeres, képes lehet megbénítani az intézmények működését. Akkor meg arra lehet hivatkozni, hogy mennyire rossz a helyzet és mennyire tehetetlen a kormányzat! „Elő a trafikdoksikkal!”, de akkor 5 évre visszamenőleg az összes pályázatra vonatkozzon. Mit gondol Stumf úr mit jelentene ez? 1. A trafikpályázat minimum 5 oldalból áll, de lehet akár ennek a többszöröse is. Ez minimum 75 ezer oldal. 2. Amennyiben hárman kérik, akkor 3-szor, ha 200-an akkor 200-szor ennyi. 3. Ezen túl ezek a pályázatok tartalmazhatnak olyan adatokat amelyek nem nyilvánosak. 4. Ki fogja ezeket átvizsgálni? 5. Mi van a többi pályázattal? 6. Ezek együttesen több millió (milliárd) oldalt jelentenek. 7. Azután tegyük fel megkapják az érintettek, úgy gondolja át fogják mind a 15 ezer pályázatot nézni? 8. Van ennek értelme? 9. Egyáltalán milyen szempontból fogják meghatározni, hogy X nem 20, hanem csak 5 pontot kaphatna, Y 5 pont helyet 20-at? 10. Amennyiben valaki vitatja, hogy jogtalanul utasították el, akkor azt kell lehetővé tenni, hogy az érdekelt kérhesse az összehasonlító indoklást, vagy csalás gyanújával polgári pert kezdeményezzen. Ehhez nem szükséges a 15 ezer pályázatot kikérni. 11. Nem kell különösebb tehetség, hogy ami ebben a témában megy a stílus, a forma és tartalom alapján nem más, mint politikai PR.” (Berecskereki 2013. május 1. 14:10, Mandiner)
OberEnnsinnen
2013. május 03. 14:13
"Mert az nem derül ki, milyen adatok hozzáférhetőségéről van szó" Ez lenne a lényeg. A törvénymódosítás után: Meg lehet-e fogni, ha az állam valamilyen szinten korrupt, vagy sem. Erre azonban sem a Főszerkesztők Fóruma, sem más "nagy tudású" nem válaszol, csak hinti a gyűlöletmagvakat, hogy nehezebb lesz, lehetetlen lesz a törvénytelenségek feltárása. Ahogy Pethő írja, ill. idézi, ez egy körforgás, ahol a bűnözőnél van mindig az egy-két lépés előny. Az ÁLLAMNAK PEDIG AZT KELL ELÉRNI, HOGY EZ AZ ELŐNY NULLÁRA CSÖKKENJEN, és elzárni a szabad elvonulás "bánátosított, bárándosított, magyarbíróságosított" útjait. A problémára magam megpróbáltam választ adni a múlt napokban, a VÁDESKÜDTSZÉK intézményének megalkotására, amikor az ügyvéd, bíró munkája egy ponton véget ér, s az esküdtszék dönt a bűnösség kérdésében. S akkor már nem lesz SZABAD ELVONULÁS. S ha nincs szabad elvonulás a bűnbe esett elvtárs, polgártárs számára, onnantól kezdve a közérdekű adat-kérdés másod-, harmadlagossá válik, mert az energia nem arra pazarolódik el: hogyan játsszuk ki a "nagyon-nagyon kemény, világos, átlátható közpénzügyi törvényeket".
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!