Van amiben még az Európai Bizottság szerint is sikertörténet lett Magyarország az uniós tagállamok között
Egy olyan rendszer lett sikertörténet, ami 2010 előtt nem volt hatékony, azóta pedig az EU legjobb gyakorlatává vált.
Az élelmiszeripari Oscar-díjat nyert idén is a negyedik generációs Fajszi Paprika Manufaktúra: a díj hatására a magyar paprikás családi vállalkozás sorra kapja a külföldi megrendeléseket. A díj még Okvátovity Dórát, a manufaktúra társtulajdonosát is meglepte, hiszen az egyik termékük már tavaly elérte a két csillagot a neves versenyen, de idén a legmagasabb, három csillagot is elhozták a fűszerpaprikamag-olajukkal. Az évtizedek óta működő családi vállalkozás helyzetét jelentősen megnehezíti a mezőgazdaságban uralkodó munkaerőhiány, hiszen ebben az évben sem volt már ember az utolsó hektárok betakarítására, de a nyári időjárás sem volt kedvező a paprika számára. A Fajszi Paprika Manufaktúra a nehézségek ellenére folyamatosan hódítja meg az exportpiacokat és mára a bevételeinek jelentős része külföldről származik.
Honnan jött az öltet a Fajszi Paprika megalapításához?
A családom már négy generáció óta foglalkozik paprikatermesztéssel, de a Fajszi Paprika Manufaktúra ötlete csak néhány évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennünk. Korábban kistermelőként értékesítettünk, aminek nagy korlátai voltak, mivel csak 40 kilométeres körzetben és Budapesten árulhattuk a termékeinket. Ebből a szorításból
Könnyen ment a generációváltás?
Apukám mindenképpen szerette volna, hogy folytassam a családi vállalkozást, de én eleinte nagyon ellenkeztem, mert az egész gyerekkoromat végigkísérte a paprikatermesztés.
Amíg mások nyaraltak, mi a földeken voltunk és folyamatosan hajnalban keltünk, hogy elmeneküljünk a délutáni meleg elől a földeken.
Ennek ellenére mégis a Fajszi Paprikában dolgozik. Mi történt?
Váratlanul és hirtelen jött a pálfordulás. Egy szentendrei séta során jött a felismerés, hogy a legtöbb forgalmazó a mi paprikáinkat használja fel és ledöbbentett, hogy mekkora a kereslet magára az őrölt fűszerpaprikára.
Mindig a paprikásban dolgozott?
Tíz évet dolgoztam egy minisztériumban és Brüsszelben is, de idővel rájöttem, hogy nem akarok stabilan heti 40 órát irodában ülni, nagyobb szabadságra vágytam. Most kizárólag projekteken dolgozom a paprikán kívül.
A sok iskola közül valamelyiknek volt köze a mezőgazdasághoz?
Az első diplomámat a Corvinuson szereztem államigazgatás szakon, ezután a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tanultam diplomáciát. Nyelvtanulás céljából éltem Kínában és Törökországban, de egyik tanulmányom sem érintette a mezőgazdaságot, elsősorban nemzetközi környezetben szereztem tapasztalatot.
Mikor alapították a Fajszi Paprika Manufaktúrát?
A szüleim a 90-es években vágtak bele hivatalosan, de
dédnagymamám kezdte el az üzletet a szocializmus idején, amikor,
mert kvázi fizetőeszközként használták a paprikát, többet ért még a sónál is. Nagyszüleim a paprika mellett állattartással is foglalkoztak, de szüleim már kizárólag a paprikával dolgoztak. Édesapámnak is voltak iránykeresései, mert karosszérialakatosnak tanult, de rájött, hogy nem a műhelyben szeretné leélni az életét, de anyukámnál is hamar megfogalmazódott a gondolat, hogy nem szeretne alkalmazott lenni.
A szülők még mindig aktívan dolgoznak a manufaktúrában?
Persze, ők a termesztéssel, betakarítással és a feldolgozással foglalkoznak. A férjemmel mi is segítünk mindenben, amiben tudunk, főleg onnantól, hogy elkészül az őrölt paprika. Mi intézzük a csomagolást, a marketinget, az értékesítést és a termékfejlesztést.
Mekkora területen termesztik a paprikát?
16 hektáron vetésforgóban, mivel a paprika nagyon kimeríti a talaj tápanyag tartalmát.
Kedvező volt az időjárás az idei szezonban?
Sajnos nem, az óriási meleg és a hőhullámok nagyon megviselték a paprikákat. Sokan inkább ki se mentek idén betakarítani például a kukoricát, mivel
A pirospaprika hogyan került be a magyar köztudatba és a gasztronómiába?
Nagyon sokfélét lehet olvasni, de a történelemkönyvek szerint a fűszerpaprika a török hódoltság alatt került Magyarországra és eleinte csak dísznövényként vetették a gazdagabbak. Abban az időben a borsot használták ízesítésre, de azt nem tudták megfizetni az emberek, így szoktak rá a paprikára. A fajszi és a kárász paprikáról már régi feljegyzésekben is a paprika őseként hivatkoztak. Minden ma ismert paprikáink őse csípős volt, de a Duna-parti malmokban kimosták belőle a csípős paprikamagot paprikamolnárok. Mi is kísérletezünk régi magokkal és nemesítéssel a Gemenci-erdőben.
Hogy kell elképzelni a kísérleti földet?
Teljesen zárt, párszáz négyszögöles területen próbálkozunk egyedi magokkal és paprikákkal. A termés alatt folyamatosan nézzük a paprikák növekedését, formáját, színét, ízét és ez lesz az „anyaállományunk”. Egy ilyen vetés során vettük észre, hogy bizonyos fajtáknál a hatodik vetésnél előfordulhat csípősség.
míg nekünk közel 100 százalékos a kelési arányunk vetéspróba során.
Feltételezem most már nem paprikamolnárok dolgoznak a manufaktúrában. Mennyire gépesített a termelés?
Manufaktúraként szinte mindent kézzel csinálunk. Március végén elvetjük a magokat, amik, ha kikelnek, akkor elkezdjük a kapálást és az öntözést egészen szeptember közepéig. A betakarítást és a paprikák kiválogatását is kézzel csináljuk. Ezután a paprikákat hat hétig utóérleljük, aminek hatására a paprika édesebb lesz és a színe is sötétebbé válik. Ezt a folyamatot a nagy termesztők általában kihagyják, ráadásul ők a szárat is a paprikán hagyják, amivel 20 százalékkal több őrleményt tudnak előállítani. Az októberi szárítás és az egészen tavaszig tartó őrlés előtt még egyszer kiválogatjuk a paprikákat, hogy csak a legjobb minőségűek kerüljenek bele a végtermékbe.
A magyar fogyasztók már keresik az esetleg drágább, de jobb minőségű magyar termékeket?
Az utóbbi néhány évben egyre tudatosabban vásárolnak a fogyasztók, amit a koronavírus tovább erősített. A mi paprikáink árát elsőre sokallják, de ha kipróbálják rájönnek, hogy a bolti paprikához képest elég csak a felét beletenni az ételbe, ami ráadásul sokkal ízletesebbé és színesebbé válik. Volt olyan kolbászkészítő, aki drágállta a paprikánkat, így máshol vásárolt, de néhány hónap után kifehéredtek a kolbászok és visszatért hozzánk, mert beismerte, hogy mennyit számít a paprika minősége.
Áttérve a kínálati oldalra. Milyen a magyar paprika piaca?
Sok az oligopol helyzetben lévő nagyvállalkozás, ahol a mennyiség kerül az előtérbe a minőség helyett. Emellett viszont azt tapasztalom, hogy
úgy gondolom mindannyian elférünk a piacon és nem vagyunk egymás versenytársai.
Céljaik között szerepel, hogy bekerüljenek egy kiskereskedelmi lánc polcaira?
Nem célunk, hogy bekerüljünk a multik polcaira, elégedettek vagyunk a vásárlóinkkal és a viszonteladóinkkal, nagyon jó kapcsolatot ápolunk velük.
A multik által elvárt mennyiséget ki tudnák termelni?
Igen, mi csak elvi okokból nem akarunk bekerülni egy kiskereskedelmi láncba, mert akkor elvesztené a termék az exkluzivitását.
A fűszerpaprika adja a magyar gasztronómia gerincét, mégis rengeteg paprika érkezik Ázsiából. Ezekkel a dömpingtermékekkel fel lehet venni a versenyt?
Meglepően olcsón érkeznek ezek a termékek, aminek fő oka, hogy ott óriási mértékben termelik a paprikát és a munkaerőt sem fizetik meg rendesen.
Az ázsiai paprikák minősége is gyengébb, mint a magyar?
Össze sem lehet hasonlítani, de szerencsére nem sok ilyen dömpingtermékkel találkoztam.
A múltban óriási botrányt kavart a téglaporral felütött fűszerpaprika. Ez még most is jelen van?
A 90-es években gyakori szokás volt valamivel növelni a fűszerpaprika térfogatát, de a 90-es évek elején és 2004-ben kirobbant egy óriási botrány, mert nagyon
Ez a történet még mélyen él az akkori generációban és mindenki a kalocsai paprikára asszociál, ha szóba kerül a „téglaporos” paprika. Ebben az időben senki nem mert paprikát fogyasztani, de mára nagyon szigorú élelmiszeripari előírások lettek bevezetve és folyamatosak az ellenőrzések az ágazatban, bár a paprika rossz hírét most a külföldről érkező dömpingtermékek fogják csorbítani.
Melyik a legnagyobb akadály, amivel egy paprikatermesztő találkozhat?
Az egész mezőgazdaságot érintő probléma a munkaerőhiány,
A fiatalok nem akarnak már mezőgazdasággal foglalkozni?
Nagyon nehéz fizikai munkát kell végezni és sok esetben inkább a szellemi munkavégzést választják a fiatalok. Ha találunk rendes munkaerőt, akkor azok egyszerűen megfizethetetlenek.
de például paprikaszedés alatt, ahol teljesítménybérért dolgoznak a munkások, átlagosan napi 20-25 ezer forintot is megkeresnek.
Hogyan oldják meg a munkaerőhiányt?
A kapálást néhány helyi, idős asszony, de a betakarításhoz Romániából érkeznek vendégmunkások. Ebben a szezonban összesen
Az esős napok miatt itt hagytak minket, pedig paprika még volt a földeken, de ők továbbmentek egy másik országba.
Nyugaton is problémát jelent a munkaerőhiány?
Abszolút. Akik hozzánk járnak dolgozni, azok Németországból jönnek Magyarországra a spárgaszezon után, aztán visszamennek Németországba, hogy karácsonyi dekorációkat készítsenek.
Rengeteg szakmai elismerést kaptak, de a legújabb és egyik legnagyobb a Great Taste Awardson elért három csillag. Meglepte önöket az elismerés?
Tavaly a Vikica paprikánkkal jelentkeztünk a megmérettetésre és már az akkor kapott két csillag is óriási meglepetés volt.
Idén fűszerpaprikamag-olajat küldtünk a versenyre és legnagyobb meglepetésünkre elhozta a legmagasabb elismerést, a 3 csillagot. A fűszerpaprikamag-olaj egy nagyon prémium termék, mivel 100 kiló magból és 15 kiló szárított paprikából tudunk készíteni 150 darab 1 deciliteres üveget.
A halászlépaprikánk is 2 csillagot, míg a galagonyafával füstölt paprikánk 1 csillagot kapott. Így elmondhatjuk, hogy a csípős fűszerpaprikánk kivételével minden termékünket elismerték, de jövőre őt is benevezzük. Nagyon örülünk, hogy idén 3 termékünk is ilyen jól teljesített.
Különleges paprika kell a tökéletes halászlé elkészítéséhez?
Az egész család imádja a halászlét és hosszú évek kísérletezése után találtunk rá a legjobb halászléhez való fűszerpaprikára.
Melyik volt a legextrémebb termékük?
Sosem próbáltunk ki szélsőséges termékeket, inkább a hagyományokat követjük. Korábban Tihanyból kerestek meg minket, hogy valamilyen formában házasítsuk össze a paprikánkat a levendulával, de ez nem a mi területünk és természetesen azt sem szeretnénk, hogy a vásárlóink szemében komolytalannak tűnjünk.
Mivel tud a Fajszi Paprika kiemelkedni a tömegből?
A csomagolásokat praktikusra, fiatalosra és látványosra terveztük, de
Egy ideig nagyon tartottam attól, hogy az arcomat adjam a termékek mellé, hiszen azok az egész család munkáját tükrözik. Bárki kapcsolatba léphet velünk, eljöhet megnézni a földeket és az üzemet, ahol mi vezetjük körbe a vásárlót.
Exportpiacokon is jelen vannak?
Az utóbbi időben ugrásszerűen megnőtt az exportunk, már közel 50 százalékát teszi ki a bevételeinknek. Afrika és Dél-Amerika kivételével az összes kontinensre szállítunk. Sok külföldön élő magyar rendel tőlünk, de a Great Taste Awards után rengeteg megkeresés jött külföldi vásárlóktól. Ennek köszönhetően pedig
Mik a jövőbeni tervek?
Egy vendégház létrehozása az álmunk a Gemenci-erdő szívében, ahol a vendégek beleshetnek a kulisszák mögé és akár aktív pihenésként részt is vehetnek a munkafolyamatokban, de grandiózus terveink egyelőre nincsenek, inkább a vevői igényeket szeretnénk kiszolgálni. Sokan kérték, hogy a csípős paprikát őrlőfejes üvegben adjuk, magolajból is szeretnénk csípőset készíteni. Ezenfelül helyi termelőkkel és forgalmazókkal összefogva szeretnénk népszerűsíteni a környék termékeit.
(Borítókép: Mészáros Máté)